Derfor bør du styrketræne

0
113

Styrketræning er, hvor du løfter vægte, som giver modstand, og på den måde bygger dine muskler op, samtidig med, at de fungerer ordentligt. Ved styrketræning bliver dine knogler stærkere og større. Styrketræning er en god måde at holde knoglerne stærke, da vores knogler normalt bliver svagere med alderen. Især vores ryg og vores håndled, har godt af styrketræning, men generelt hele kroppen har godt af bevægelse.

Tab fedt med styrketræning

Styrketræning strammer din krop op, og gør dine muskler mere synlige. Styrketræning er også en god måde at tabe fedt på. Selvom det virker mere stille og roligt, end cardio-træning. En god måde at få rørt næsten alle muskelgrupper, kan være via romaskinen. Romaskinen kan du bruge i dit eget tempo, og ro så langt du kan. Du får rørt ca 85% af alle muskler i kroppen, samtidig med, at du taber kalorier. Hvis du overvejer, at investere i en romaskine, så kan det anbefales at tjekke en romaskine test.Træning på en romaskiner belaster ikke dine led.

Styrker din balance og holder dine muskler sunde

Når man bliver ældre, mindskes vores styrker i musklerne. Derfor er det en god ide at vedligeholde musklerne, og det kan gøres via styrketræning. Benpres og øvelser med vægte eller kettlebelt, er blot nogen af de øvelser, du kan bruge for at styrke dine benmuskler. Samtidig er det også med til at forbedre og vedligeholde din balance.

Når man får brugt sine muskler, og gerne presset dem, så er det med til at holde dem sunde. Svage muskler kan give smerter i fx. lænd eller ryg. Det kan undgås med hyppigt, og grundig træning. Det vil minimere din risiko for dårligt helbred, når du bliver ældre. Hyppigt bevægelse af muskler, vil gøre dine led mere fleksible. Du vil kunne holde dine muskler og leds funktioner, og føle dig ung, så længe som muligt.

Styrketræning styrker dit hjerte

Når du træner hyppigt og moderat, så vil du få din puls op. Det vil få hjertet til at pumpe hurtigere, hvilket er sundt. At styrke hjertet, vil minimere dine chancer for hjerte-kar-sygdomme og hjerteanfald. Blot styrketræning 1 time om ugen, vil minimere dine chancer med hele 70%. Også selvom du vælger at træne 20 minutter, fordelt på hele ugen. Så der er ingen undskyldninger for ikke at træne.

Styrketræning under corona-pandemien

På grund af covid-19, har regeringen lukket landets træningscentre. Det betyder, at man ikke kan styrketræne, medmindre man selv har udstyret i sit hjem, og det har de færreste af os. Men til gengæld kan man sagtens styrketræne alligevel. Hvis du søger på YouTube, kan du finde inspiration til træning. Du skal blot finde alternativer til dit træningsudstyr i træningscenteret. I stedet for vægte, kan man bruge dåser fra skuffen, vandflasker, fyldt med vand, eller andet du har i hjemmet. Løft dine unger på ryggen, som en slags vægt. Udnyt hvad du nu har i hjemmet, og du vil få trænet optimalt. På trods af, at vi ikke kan træne indendørs, så kan man også udnytte den danske natur. Gå en lang tur i skoven, løb en tur, eller hvad du nu har lyst til.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her